Kurban Bayramı
Siz hiç “İncili Yorgan”
örtündünüz mü?
Ünye’de Kurban Bayramı’na
“iş bayramı” denirdi. Bayramın ilk günü evin erkekleri bayram namazından
çıkınca soluğu kurban kesim yerinde alır. O kınalı kurbanlıklar, sırasını
sabırla ve metanetle bekler. Üzerlerinde Allah’a kurban edilecek olmanın huzuru
ve teslimiyeti vardır. Kurbanlık makamına yükselmişlerdir. Kurbandan kurbana et
yiyebilenlere şifa olacak, fakir fukarayı sevindireceklerdir. Helal kazancının
zekâtı olarak kurban kestirenler ise onların sayesinde sevaba girecek olmanın
huzurunu yaşarlar.
Tekbirlerle kesilen
kurbanının etini arabanın bagajına koyan babalar, eve gelip kahvaltıya
oturmadan önce konu komşuya pay etme derdine düşerler. Kabaca parçalanmış etler
eşit şekilde kesilerek taksim edilir. Evin çocukları kurban etlerini dağıtmaya
çıkar. “Allah kabul etsin,” diyerek eti alan komşu teyzenin ikram ettiği
şekerle eve dönen küçük çocuk, tüm bu ritüellerin anlamını belki de yıllar
sonra büyüdüğünde idrak edecektir.
Evin annesi kurbanın
ciğerini ince ince doğrayıp soğanla kavurur ve kahvaltı sofrasının baş köşesine
yerleştirir. Malum, kurban etinin sıcağıyla yenilmesi sağlıklı değildir; en az
bir gün buzdolabında bekletilmesi gerekir. Bunu bilen anne, bayram kahvaltısında
ciğer kavurmasının sofrayı şereflendirmesini münasip görür. Neşeyle ve şükürle
yapılan kahvaltının ardından, günün yorgunluğu üzerine çöken babanın divanda
şekerleme yapması… Annenin, “Koş, içeriden pikeyi getiriver, babanın üstüne
örtelim,” demesi…. Küçük kızın pikeyi babasının üstüne özenle örtmesi… Ve annenin
o cümlesi, “Babanın üstüne incili yorgan örtüldü.”
Yıllar geçse de bu söz, o
kız çocuğunun kulaklarında çınlayıp durur.
Tahmin ettiğiniz üzere o
kız çocuğu bendim. Babamın ruhu şad olsun; her Kurban Bayramı’nda onun üzerine “İncili
Yorgan” serildiğini hayal ederdim. Artık kurban bayramlarında genellikle
on-line bağış yapılıyor, ihtiyaç sahiplerine doğrudan ulaştırılan yardımlarla
kurban ibadeti yerine getiriliyor. Büyüklerimizi kaybettikçe bayramlaşmalar da mazide
kalıyor; bayramlar giderek kısa tatiller gibi algılanıyor. Bizler de kabir
ziyaretlerini yapıyor, eski bayramları yâd ediyoruz.
İncili yorgan örtülmeyi
hak edecek kimse kaldıysa, ne mutlu ona.
Kurban Bayramımız mübarek olsun.
6 Yorumlar
ay yaaa okurken incili yorgana nasıl bağlancak diyordum :)
YanıtlaSilhah hah hah çok tatlısın :)
SilPaylaşım için teşekkürler şimdiden herkesin kurban bayramını kutlarım
YanıtlaSilyorumunuz için çok teşekkürler
SilNe kadar içten ve yüreğe dokunan bir anı... "İncili yorgan" tabiri; bir babanın ailesi için verdiği emeğin, helal kazancın getirdiği o tatlı yorgunluğun ve bir annenin eşine duyduğu derin şefkatin en naif özeti olmuş adeta. Babanızın ruhu şad, mekânı cennet olsun.
YanıtlaSilEski Ünye bayramlarının o telaşlı ama bir o kadar da huzur dolu samimiyetini okurken derinden hissettim. Her ne kadar zaman değişse ve o eski ritüeller yerini yeni alışkanlıklara bıraksa da, böylesine kıymetli hatıraları kaleme alıp yaşatmak çok değerli.
Bu anlamlı yorumunuz için çok teşekkür ediyorum. Ne güzel ifade etmişsiniz. İçimi ısıttı. Çok teşekkürler.
Sil